1 maart, 2019/Facebook advertising/DOOR: Timothy Van Laar
Deel:

Collaborative Ads

“Geen eigen webwinkel, maar wel je producten verkopen? Geen probleem!“

Collaborative Ads op Facebook is de oplossing voor merken die geen eigen e-commercesite hebben. Deze merken kunnen nu consumenten targeten en producten verkopen via de site of app van een andere verkoper. Met andere woorden heb je geen eigen webwinkel, maar wil je wel je producten online verkopen? Dit kan nu met de Collaborative Ads via Facebook.

Collaborative Ads

Met de nieuwe advertentie-vorm, die woensdag gelanceerd is, kan worden geadverteerd op Facebook, Instagram en (het mobiele advertentienetwerk) Audience Network van Facebook. Hierdoor heb je de beschikking over alle mogelijke adverteer mogelijkheden die er tot nu toe beschikbaar zijn binnen het sociale netwerk.

Merken en retailers

“Het idee is om de relatie tussen merken en retailers te versterken,” zegt Pablo Menendez, een productmanager van Facebook. Door te helpen bij het ontwikkelen van die relaties, stelt Facebook merken in staat om klanten ertoe te brengen producten online te kopen via de dynamische advertenties van Facebook. “Op die manier kunnen ze advertenties weergeven die het meest relevante product bevatten voor de meest relevante consument.”

Dynamische advertenties

Online verkopers dienen hun productcatalogi in de Ads Manager op orde te brengen. De producten dienen in verschillende productsegmenten of catalogi georganiseerd te worden. Middels deze catalogi kun je dan dynamische advertenties maken. Deze functie maakt het mogelijk om die consumenten te targeten die interesse hebben getoond in het product van een verkoper op zijn website of app.

Testen en resultaten collaborative ads

Procter & Gamble en Samsung waren een van de eerste bedrijven die deze nieuwe advertentievorm getest hebben. Zij wisten tijdens de testfase die een jaar heeft geduurd, consumenten te dirigeren naar de door eBay beheerde Turkse site GittiGidiyor.

Dereli Fedar (CMO GittiGidiyor) weigerde om resultaten te delen, maar ze merkt wel het volgende op. Veel merken die alleen verkopen via een online marktplaats en geen eigen e-commercesites beheren, investeren alleen in campagnes die sturen op merkbekendheid. Veel minder richten deze campagnes zich op het stimuleren van verkoop. “Met Collaborative Ads kunnen ze zich nu gedragen alsof ze een eigen e-commercesite hebben”, zegt ze. “Merken kunnen nu eenvoudig campagnes met een kortere trechter beheren, meer omzet genereren en alles direct meetbaar te hebben.”

We zullen dus nog even moeten wachten op de eerste resultaten in Nederland. Maar wij houden je graag op de hoogte! Houd ons blog in de gaten.

Terug naar overzicht