20 november, 2019//DOOR: Martijn Hoekstra
Deel:

Gecombineerde doelgroepen in Google Ads voor meer conversie

“Meer conversie uit Google Ads met gecombineerde doelgroepen“

Wat zijn gecombineerde doelgroepen?

In Google Ads is het vanaf nu mogelijk om gecombineerde doelgroepen te gebruiken voor zoekcampagnes. Hierdoor wordt het mogelijk om doelgroepen in Search campagnes te combineren. Bijvoorbeeld mensen die zowel in de markt zijn voor jouw product of dienst (in-market audience) en ook op je website zijn geweest (d.m.v. je remarketinglijst).

Hoe kan ik ze gebruiken?

Je vindt deze optie door een campagne te openen in Google Ads. Vervolgens kies je in het menu voor ‘Doelgroepen’ en klik je op de blauwe button met het potlood om een nieuwe doelgroep te maken. Vervolgens kan je onder het tabje ‘Browsen’ de onderste optie kiezen (gecombineerde doelgroepen).

Gecombineerde doelgroepen in Google Ads

In het volgende scherm kan je doelgroepen gaan combineren om tot jouw ideale combinatie te komen. Bedenk hierbij goed wie jouw ideale klant is en welke eigenschappen die persoon heeft. Zoek vervolgens of er relevante doelgroepen bestaan met diezelfde eigenschappen. Kijk tenslotte of je daar logische combinaties van kunt maken.

Waarom zou ik ze gebruiken?

Het voordeel van deze gecombineerde doelgroepen is dat je veel specifieker jouw ideale klanten kan bereiken. Voorheen kon je bijvoorbeeld enkel bepaalde in-market doelgroepen kiezen om mensen te bereiken die nu in de markt zijn voor jouw product of dienst. Nu zou je die in-market doelgroep kunnen combineren met andere eigenschappen zoals huiseigenaren. Het resultaat is dan een doelgroep die enkel bestaat uit mensen die in de markt zijn voor jouw product of dienst EN huiseigenaar zijn. Je conversiepercentage zal op deze specifiekere doelgroep veel hoger moeten zijn.

Wat levert het op?

In Amerika kwam deze functionaliteit als eerste beschikbaar en is er al mee getest. Een eerste vroege test toonde aan dat een enkele in-market doelgroep een conversiepercentage had van 6%. Nadat deze groep gecombineerd werd met een andere relevante doelgroep steeg het conversiepercentage naar 20%. Uiteraard wil dit niet meteen zeggen dat jij dezelfde resultaten zal behalen, maar de eerste tekenen zijn positief.

Wil je ook meer uit je Google Ads campagnes halen met gecombineerde doelgroepen? Bekijk dan hier hoe we jou hierbij kunnen helpen.

Terug naar overzicht