25 juni, 2018/Instagram Marketing/DOOR: Timothy Van Laar
Deel:

IGTV

“Instagram lanceert nieuw videoplatform IGTV“

Op 20 juni lanceerde Instagram een gloednieuw videoplatform boordevol nieuwe mogelijkheden, genaamd IGTV. Zowel in je gewone Instagram-app als in een speciale IGTV-app kun je nu langere verticale video’s delen met (potentiële) volgers. Maar op welke manieren kan je IGTV nu het beste inzetten? In dit blog lees je een aantal mogelijkheden!

IGTV

Verticale video’s: actueel, echt en gebruiksvriendelijk

De komst van IGTV heeft ervoor gezorgd dat YouTube er een geduchte concurrent bijgekregen heeft. Het grote verschil tussen de twee videoplatforms is dat Instagram echt is gemaakt voor verticale video’s, waar op YouTube vrijwel alleen horizontale video’s te vinden zijn.

Verticale video’s worden momenteel vooral gebruikt via Snapchat, Facebook Stories en uiteraard Instagram Stories. De video’s hebben een korte levensduur en hierdoor zijn ze vaak minder professioneel opgenomen en minder gelikt. Dit geldt dus ook voor IGTV. De video’s hoeven niet perfect te zijn, zolang ze maar ‘real’ zijn. Hierdoor is het gemakkelijker en dus uitnodigender om zelf video’s te maken en te uploaden.

Ook voor de gebruiker is de lancering van IGTV een plezierige toevoeging als videoplatform. De gebruiker kan nu namelijk video’s kijken op de manier zoals hij gewend is zijn telefoon vast te houden. Je hoeft namelijk je mobiel niet meer te draaien om de video op de juiste manier te kunnen bekijken.

Onbeperkt content uploaden

Iedereen kan een eigen IGTV-kanaal aanmaken als hij Instagram heeft om dan langere video’s met zijn volgers te delen. De video’s mogen namelijk langer zijn dan de vijftien seconden video’s van Stories. Om IGTV content te consumeren heb je geen IGTV account nodig, wel een Instagram account.

Een reguliere gebruiker kan een video van maximaal 10 minuten delen. Erkende (blauw vinkje) accounts kunnen zelfs video’s van maximaal 1 uur delen. Wil je nog langere video’s delen? Gewoon even wachten. Op den duur zullen de limieten verdwijnen.

Bij iedere video kun je een titel en een omschrijving toevoegen, zodat mensen hem beter kunnen vinden. Wil je dat je video gevonden wordt? Voeg dan de trending hashtags van dat moment toe! Wil je mensen naar je website sturen? Voeg dan een link toe die mensen naar je website leidt.

Bereik nieuwe doelgroepen

Er zijn drie verschillende categorieën waarin de video’s worden getoond. Allereerst is er de categorie ‘For You’. De video’s die je daar ziet staan, zijn gebaseerd op je interesses. De tweede categorie, ‘Following’, is gebaseerd op de accounts die je volgt. De video’s die je vindt bij laatste categorie, ‘Popular’, spreken uiteraard voor zich.

IGTV CATEGORIEN
Net als via de reguliere Instagram app, kunnen kijkers van IGTV reageren op video’s en/of ze liken. IGTV video’s kunnen ook gedeeld worden met vrienden via Instagram Direct. Als je dus engaging content deelt, kan dit zomaar verspreid worden door de kijkers. Als een kijker besluit om je te volgen op IGTV, volgt diegene ook automatisch je reguliere Instagram-account. Dat is natuurlijk dubbel prijzen pakken!

TIP! Facebook en Instagram raden het al een tijdje aan en bij KICK! Digital doen we het al jaren. Het toevoegen van een interessante, aantrekkelijke begeleidende foto aan je video’s. Op die manier is de kans groter dat je video opvalt en kijkers op je video klikken als je in het overzicht van één van de categorieën verschijnt.

Nieuwe advertentiemogelijkheden

Momenteel is het nog niet mogelijk om te adverteren via IGTV. De geschiedenis van zowel Facebook als Instagram leert ons dat deze optie uiteindelijk wel wordt toegevoegd. Hoe specifiek de targetingmogelijkheden zullen worden, is nog niet duidelijk. Toch kan men naast de standaard targeting voorwaarden, ook denken aan eventuele kanalen en influencers als mogelijke manieren om de doelgroep te bereiken.

Interessante inzichten verkrijgen

In de IGTV Analytics vind je de audience retention rate. Dit gaat over de hoeveelheid mensen die je video helemaal hebben afgekeken en de mensen die zijn afgehaakt. Uiteraard kun je hier ook het aantal likes, comments en views terugvinden. Als iemand meer dan 3 seconden kijkt naar je video, telt IGTV het als een view.

Nog interessanter is de ‘drop-off graph’ in je IGTV Analytics. Wanneer een kijker naar rechts swipet en dus afhaakt, kun je dit in deze graph terugvinden. Met de informatie die hieruit krijgt, kun je nieuwe video’s optimaliseren en interessanter voor de kijker maken. Deze inzichten kun je ook gebruiken voor het maken van video’s voor andere platformen.

IGTV biedt nu al talloze nieuwe features en wellicht in de toekomst nog meer wanneer de advertentiemogelijkheden uitgerold worden. Voor meer informatie, stuur Timothy een mailtje en hij helpt je graag op weg.

Terug naar overzicht