20 maart, 2019/Pinterest Advertising/DOOR: Timothy Van Laar
Deel:

Pinterest is Pinteresting

“Pin me er niet op vast, maar is Pinterest Pinteresting?“

Pinterest advertising: in het buitenland is het al enige tijd mogelijk om te adverteren op het digitale prikbord. Zo gingen de Verenigde Staten, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland ons al voor. Maar binnenkort is het dan eindelijk zo ver: Pinterest Ads komt ook naar Nederland! Wij zouden natuurlijk KICK! Digital niet zijn als we hierin niet het voortouw zouden nemen, dus sinds kort hebben wij een Pinterest Business Manager. We waren na KLM het eerste bureau dat hier toegang toe heeft en we geven je daarom graag een exclusief tipje van de sluier!

Hoe zit het ook alweer?

Pinterest is een platform waarop men content kan opzoeken en verzamelen door het vast te “pinnen” op een digitaal prikbord. Het is gebruikelijk om afbeeldingen die bij elkaar horen, te groeperen, zoals bijvoorbeeld foto’s van meubels voor je nieuwe huis of foto’s van lekker Mediterraans eten. Het medium werkt dus vooral als inspiratiebron en tool om dingen te plannen voor in de toekomst.

Gevestigde social media, zoals Facebook en Instagram, focussen zich meer op het heden en verleden. Omdat men voornamelijk gebruik van Pinterest maakt om inspiratie op te doen, ligt het dus in de lijn der verwachting dat men op dit medium meer open staat voor nieuwe ideeën dan op andere social media. Enkele statistieken: Pinterest wordt voor 70% gebruikt door vrouwen en voor 30% door mannen en vooral de categorieën beauty, style, home en food zijn populair.


Bron: Pinterest.

Adverteren

Hier liggen kansen voor adverteerders. De kans dat men advertenties als storend ervaart, ligt lager dan op andere media. Men is immers al op zoek naar inspiratie en dit kan net zo goed uit een advertentie voortkomen als uit organische content. 78% van de gebruikers is zelfs van mening dat content die door een merk wordt geplaatst interessanter is dan niet-merkgerelateerde content. Dit ligt aanzienlijk hoger dan bij andere sociale media en biedt daarom genoeg aanknopingspunten.

Welke advertentieformaten zijn er?

Het ontdekken van nieuwe dingen op Pinterest kan op twee manieren: via de feed en via de zoekfunctie. Het is mogelijk om op beide plaatsen te adverteren.

Pinterest Ads 2
Bron: Pinterest.

Waar adverteren in de feed tot op bepaalde hoogte vergelijkbaar is met adverteren in de feed op Facebook en Instagram, is vooral adverteren binnen de zoekfunctie interessant, omdat gebruikers – wanneer ze hiervan gebruik maken – specifiek naar iets op zoek zijn en zich daardoor meestal verder in de purchase funnel bevinden. De huidige beschikbare advertentieformaten kunnen als volgt worden onderverdeeld:

  • Standard Pins: Deze kunnen zowel in de feed als zoekfunctie worden gebruikt. Wanneer men op een advertentie klikt, komt men terecht in een pre-loaded website-omgeving binnen Pinterest, waarbinnen men meer over het betreffende product kan lezen en/of het product kan kopen.
  • Carrousel: Evenals op Facebook en Instagram is dit een advertentieformaat waarbij meerdere afbeeldingen worden vertoond; ideaal voor bijvoorbeeld een kledingcollectie. Deze advertentievorm kan alleen in de feed worden ingezet.
  • Autoplay video: Dit zijn video-advertenties, die afspelen wanneer je erlangs scrollt. Ideaal om awareness te genereren.
  • Autoplay video with max. width: Dit komt op hetzelfde neer als de standaard “Autoplay video”-advertentie, alleen neemt deze de hele feed in beslag (waar de feed normaliter bestaat uit twee afzonderlijke kolommen waar je doorheen kunt scrollen). Dit advertentieformaat zal naar alle waarschijnlijkheid dus meer opvallen dan de standaard versie.
  • App Install Pins: Advertenties die aansturen op het downloaden van een app, nadat je erop geklikt hebt.

Hoe bereik ik mijn doelgroep?

Qua targeting lijkt Pinterest op de social media waarop momenteel al in Nederland geadverteerd kan worden. Het is mogelijk om je advertenties af te stemmen op basis van interesses, keywords, klantenlijsten, betrokkenheid, websitebezoekers en lookalike audiences (door Pinterest overigens steevast “Actalike” genoemd). Tevens kan er onderscheid worden gemaakt op basis van locatie, apparaat, taal en geslacht. Niets nieuws onder de zon dus, eigenlijk. Dit geldt ook voor de biedstrategieën. Je kan je campagnedoelstellingen namelijk sturen op basis van naamsbekendheid, overweging, koopintentie, zichtbaarheid en conversies.

 

Enkele getallen

Dat het onverstandig is om Pinterest in de nabije toekomst links te laten liggen als advertentiemedium, wordt onderbouwd door de volgende statistieken:

  • Pinterest heeft wereldwijd meer dan 250 miljoen gebruikers. In Nederland zijn dit er inmiddels al 3 miljoen (waarvan 578.000 dagelijks). Hiermee heeft het Twitter, met 2,8 miljoen gebruikers, inmiddels ingehaald.
  • In 2018 zijn er wereldwijd 175 miljard pins geplaatst. Dit zijn er 75% meer dan het jaar ervoor.
  • 50% van het gebruik door Millennials is koopintentie-gerelateerd, dus men wil een product waarnaar men zoekt binnenkort aanschaffen.
  • 67% van de gebruikers maakt plannen voor een “major life event” binnen zes maanden, zoals het maken van een wereldreis, een verhuizing, een bruiloft, etc.

Al met al kunnen we stellen dat Nederland binnenkort weer een interessant sociaal advertentiemedium rijker is. Hoewel het qua targeting en inkoopmodellen misschien niet al te baanbrekend is, is het platform zelf natuurlijk wel onderscheidend ten opzichte van “traditionele” social media. Gebruikers van Pinterest zijn voor een groot deel bezig met het plannen van de nabije toekomst. Wij als marketeers moeten dat natuurlijk ook doen, dus bij KICK! Digital staan we te popelen om aan jouw eerste Pinterest-campagne te beginnen!

Terug naar overzicht