20 september, 2019/Community Management, Experimenteren, Online Marketing/DOOR: Matthijs Verolme
Deel:

Reddit en Quora: “Best kept secrets” van het online adverteren

“Alleen door continu nieuwe platformen te verkennen, ontdek je nieuwe, relevante én goedkope manieren om je doelgroep te bereiken.“

Zoals Joost onlangs al aangaf in zijn artikel op Frankwatching, is het in de meeste gevallen verstandig om niet té gebonden te raken aan een “walled garden”. Een walled garden is een (social) mediaplatform dat ernaar streeft om gebruikers zo afhankelijk mogelijk te laten worden. Wanneer dit gebeurt, wordt het platform de baas, stijgen de advertentietarieven en profiteer je alleen mee zolang je (veel) blijft betalen. Reden genoeg voor KICK! Digital om verder te kijken dan de traditionele platformen die bij iedereen bekend zijn. In dit blog komen daarom de advertentiemogelijkheden op Reddit en Quora aan bod.

 

Reddit

Reddit omschrijft zichzelf als “home to thousands of communities, endless conversation, and authentic human connection”. Kortweg is het een discussieforum, waarop je eigenlijk over zo’n beetje ieder onderwerp wel een discussiepagina kunt vinden. Voor adverteerders (en bedrijven in het algemeen) heeft dit als voordeel dat je vrij eenvoudig kunt adverteren binnen de niche waarin jouw bedrijf zich bevindt. Ook kun je gemakkelijk deelnemen aan discussies, en potentiële klanten van relevante antwoorden voorzien. Op Reddit is het mogelijk om te adverteren in de volgende vormen:

  • Link/image posts
  • Video posts
  • App installs

Reddit is wereldwijd weliswaar nog kleiner dan “social-reuzen” als Facebook, Instagram en LinkedIn, maar het heeft inmiddels al meer maandelijkse gebruikers dan Twitter. Ook is het aantal gebruikers in de laatste zes maanden met zo’n 30% toegenomen. In de Verenigde Staten is het zelfs de op vijf na meestbezochte website. Het loopt zelfs voor op LinkedIn en Instagram; zo behaalde het 1,6 miljard bezoeken in maart 2019.

Hier staat tegenover dat adverteren op Reddit nog wel wat beperkingen kent. Zo is het bijvoorbeeld (nog) niet mogelijk om je avatar te wijzigen bij een promoted post. Ook kan er nog geen overkoepelend zakelijk account worden aangemaakt, waaronder accounts van diverse klanten worden gehangen. De kans is aanwezig dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn.

 

Quora

Question-and-Answer-platform Quora is opgericht in 2009 door Adam D’Angelo en Charlie Cheever, twee voormalige medewerkers van Facebook. Quora kan in bepaalde opzichten gezien worden als het bravere, serieuzere broertje van Reddit. Het is weliswaar ook een discussieplatform, maar dan strikter gericht op het stellen van vragen en het beantwoorden ervan. Reddit wordt veelal ook bezocht voor het maken van grappen, het volgen van nieuws, het bekijken en plaatsen van memes, het kijken van afbeeldingen/filmpjes en andere entertainment-gerelateerde zaken. Hoewel Quora nog kleiner is dan Reddit (190 miljoen gebruikers tegenover 330 miljoen voor Reddit), is het zeker een platform om rekening mee te houden. Zeker gezien het serieuze karakter.

Naast de standaard biedstrategieën (awareness, conversies, klikken, app installs) en standaard targetingmogelijkheden (op basis van interesses en retargeting), biedt Quora de mogelijkheid om advertenties op te stellen binnen bepaalde topics, bepaalde keywords die op het platform voorkomen en specifieke vragen die op Quora gesteld worden. Als advertentietype kun je kiezen voor adverteren door middel van een afbeelding, tekst of het promoten van een bepaald antwoord op een vraag die op Quora wordt gesteld. Ook voor Quora ligt het in de lijn der verwachting dat de advertentiemogelijkheden nog zullen worden uitgebreid (denk aan bijvoorbeeld video).

 

Waarom Reddit & Quora?

Samenvattend zijn er diverse redenen om te adverteren op Reddit en Quora, namelijk:

  • Het is relatief eenvoudig om niches te targeten waarin jouw bedrijf zich (mogelijk) bevindt.
  • Het publiek van deze platformen is actief, betrokken en authentiek.
  • Adverteren op Reddit en Quora is relatief goedkoop in vergelijking met “traditionele” social media.
  • De dashboards waarin de resultaten kunnen worden afgelezen zijn eenvoudig en overzichtelijk.

Kortom: het loont om buiten de bekende “walled gardens” te kijken. Alleen door continu nieuwe platformen te verkennen, ontdek je nieuwe, relevante én goedkope manieren om je doelgroep te bereiken. En dat is wat we uiteindelijk allemaal willen als marketeers, toch?

Terug naar overzicht