Branded content

Branded content is een vorm van content waar de merkuiting is versmolten met de content (video, tekst of activatie) die waarde toevoegt in de vorm van entertainment of informatie. Het is niet net zoals bij advertenties dat de commerciële boodschap centraal staat.

Branded content wordt vaak door de war gehaald met normale advertenties of het sponsoren via bekende personen. Pas wanneer de advertentie boven het commerciële uit stijgt, kun je spreken van het type branded content.

Waarom zou je branded content moeten inzetten?

Drie belangrijke redenen;

  • Vertel het verhaal achter je merk of product
  • Aandacht van de lezer door de redactionele uitstraling
  • Een hoge waardering en interesse van de lezer door de professionele vorm en inhoud
  • Branded content is niet meer weg te denken uit de mediawereld. Adverteerders gebruiken content marketing om hun verhaal op een relevante, geloofwaardige en inspirerende manier te vertellen. Wij kunnen je helpen om jouw content zo te brengen, dat deze aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via een advertorial of een eigen minisite.

    Wat zijn voorbeelden van branded content?

    We hebben een hoop voorbeelden van branded content, want branded content is overal:


    Op het Financieele Dagblad, maar ook NRC, Trouw, Parool, NU.nl etc. kun je artikelen kopen. Schrijvers van deze bladen zullen in samenwerking met jou een hoogstaand artikel schrijven, waar hun lezers in geïnteresseerd zullen zijn. Wanneer jouw doelgroep deze bladen leest, krijgen ze deze artikelen te zien, waar altijd wel bovenaan de pagina gecommuniceerd wordt dat het een gesponsord artikel is, iets wat vaak over het hoofd wordt gezien door de lezer.

    Dus, middels deze manier van branded content kom je op een authentieke manier onder de aandacht van jouw doelgroep.

    PRO TIP: Let er even op dat als je branded content inkoopt, dat je ‘follow-links’ inkoopt. De partij waarbij je branded content inkoopt, kan een linkje naar jouw website in het artikel zetten en wanneer dit een ‘follow-link’ is, dan is dat zeer positief voor jouw SEO-score. Met name wanneer dit een domein is met een hoge autoriteit (denk hierbij aan bijvoorbeeld NU.nl), want dat vinden zoekmachines belangrijk. Meer informatie hierover valt hier te vinden, of neem even contact met ons op!

    James Bond, wie kent hem niet? En wie kent al de product placements niet uit alle films? Hier is een leuk artikel waar alle bedrijven naar voren komen die betaald hebben om in de films getoond te worden. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, dan kunnen wij je helaas niet helpen, aangezien wij alles digitaal doen, maar we kunnen je hier natuurlijk prima in adviseren. Bij de volgende manier van branded content kunnen wij je wél helpen;

    Influencer marketing

    Bedrijven kunnen influencers betalen voor het zichtbaar maken van producten of services.

    Hoe effectief is branded content?

    Draagt branded content meer bij aan merkbewustzijn dan ‘gewone’ reclame? Het antwoord is ja, maar alleen als de content erin slaagt het ‘advertentiegevoel’ van de ontvanger te overstijgen. In een wereld waarin enorme hoeveelheden reclameboodschappen worden geproduceerd, moet je iets bijzonders doen om opgemerkt te worden. Er is een interessant onderzoek van IPGLab wat dieper induikt op het effect van branded content. De grootste takeaway is dat als de content niet van een gewoon artikel te onderscheiden is, heel sterk is voor merkbewustzijn.

    Zelf starten?

    Wij helpen je graag! Onze branded content held Duco kan jou altijd van advies voorzien: mail hem op duco@kick-digital.nl