Conversie Optimalisatie

Het is natuurlijk heel erg fijn dat je product of dienst wordt gevonden door de doelgroep. Eenmaal op de website is het zaak dat deze bezoekers overgaan tot actie. Daarom kijken wij altijd naar de volledige klantreis, niet alleen verkeer genereren, maar daadwerkelijke conversie. Omzet dus!

Meer rendement uit je bezoekers halen, daar gaan we voor!

Wat is conversie optimalisatie?

Je heb het begrip vast eerder gehoord, maar wat houdt dit fenomeen nou precies in? Conversie optimalisatie, of Conversion Rate Optimization (CRO), staat voor het verhogen van het aantal conversies op je website. Een conversie kan een transactie zijn, maar conversie optimalisatie kan ook de gemiddelde orderwaarde verhogen. Dit worden ook wel harde conversies genoemd. Kortom: meer rendement uit het verkeer op je website of webshop. Het is tevens mogelijk om de experimenten binnen conversie optimalisatie in te richten ter vergroting van het aantal abonnees van je nieuwsbrief of podcast. Dit worden ook wel zachte conversies genoemd. Conversies die niet direct geld opleveren, maar de gebruikers wel een stapje dichter bij een aankoop brengen. Andere voorbeelden van zachte conversies zijn: het toevoegen van een product aan je winkelwagen, doorklikken naar een specifieke pagina, het invullen van een contactformulier, een aanvraag voor een offerte of het downloaden van een whitepaper.

Waarom moet je de website blijven verbeteren?

We maken iedere dag bijzonder veel keuzes. Kleine keuzes, zoals welk boterhambeleg je wil, tot grote keuzes, zoals een zorgverzekering of hypotheek. Waarom we deze keuzes maken is extreem complex, want deze keuzes worden door bijzonder veel factoren beïnvloed.

Geloof het of niet, maar er is onderzoek gedaan naar de prijs van kunst op een veiling. Wanneer het buiten zonnig is, bieden we structureel meer geld voor kunst dan als het buiten regenachtig is (referentie).

We worden beïnvloed door het weer, maar ook door onze eigen associaties: we gebruiken doktersjassen om professioneler te ogen in reclames, we gebruiken frisse beelden bij tandpasta reclames en ga zo maar door. Kortom, onze besluitvormingsprocessen zijn complex.

Het is arrogant om te denken dat we het zelf wel weten

Onze besluitvormingsprocessen zijn zelfs zo complex dat het arrogant is om te denken dat wij beter kunnen bepalen wat onze klanten willen, dan onze klanten zelf. Daarom maken wij gebruik van objectieve klantdata (Google Analytics, Hotjar, Qualaroo, etc.). De inzichten die deze data ons oplevert vertalen we, middels kennis uit de psychologie, naar hypotheses over het gedrag van de klant. Deze hypotheses worden omgezet naar aanpassingen in het design van de website of webshop. Met dit test-design wordt vervolgens een experiment uitgevoerd dat meet of het test-design significant beter converteert dan het controle-design (het originele design van de website). De hoeveelheid verkeer en conversies helpen bij het vaststellen van het juiste type experiment. Zo kan er gebruik worden gemaakt van een A/B test, een 0/1-test en ga zo maar door. De resultaten van het experiment bepalen uiteindelijk of het test-design definitief dient doorgevoerd te worden, of dat er vervolgonderzoek nodig is. Het onderbuikgevoel maakt op deze manier plaats voor een datagedreven besluit.

De voordelen van conversie optimalisatie

  • Grotere kennis over jouw doelgroep: waardevolle experimenten waarom je ziet hoe échte gebruikers zich op de website gedragen
  • Meer omzet uit je bezoekers
  • Lagere kosten per bezoeker
  • Strategische keuzes op basis van meetbare resultaten i.p.v. onderbuikgevoel: valideer je ideeën!
  • Meer controle over de prestaties van je website: winnende experimenten voer je permanent door, verliezende experimenten tackel te op tijd

Experimenteren

Conversie optimalisatie gebeurd op basis van experimenten. Experimenteren kan op verschillende methodes. Wij focussen ons op A/B testen en 0/1 testen.

A/B-testen, wat is dat? 

Bij een A/B-test verdeel je het verkeer op de website gelijkmatig over de A- en B-variant van het experiment. De A-variant is de huidige opzet van de pagina, dit wordt ook wel de controle-variant genoemd. De B-variant is het design waarin een wijziging wordt getest. Hierbij kan je denken aan het toevoegen van iconen om te verduidelijken om wat voor type product het in je webshop gaat.

Maar wat is dan een 0/1-test? 

Waar bij een A/B-test het verkeer 50/50 wordt verdeeld over de controle- en test-variant, wordt er bij een 0/1-test 100% van het verkeer naar de test-variant gestuurd. Het gaat hierbij vaak om meer impactvolle wijzigingen. Dit wordt vaak gedaan bij websites met lagere bezoekersaantallen. Lage bezoekersaantallen maken het namelijk lastiger om met zekerheid uitspraken te kunnen doen over het effect van een experiment. Door grotere wijzigingen door te voeren op een pagina wordt het een stuk aannemelijk dat de effecten door deze aanpassingen zijn gerealiseerd. Dit principe wordt ook vaak toegepast binnen Growth Hacking/Growth Marketing. Bij deze methodiek is het essentieel om dagelijks de effecten te monitoren in bijvoorbeeld Google Analytics.

Binnen dit proces maken we gebruik van het KICK-model:

  • We zoeken zoveel mogelijk data van de klanten, zowel objectief als subjectief. Kennis
  • Over de data hebben we assumpties en hypotheses vanuit gedrag Inzicht
  • Deze hypotheses gaan we omzetten tot een design Creatie
  • Toetsen van de hypotheses en leren van gedrag Keuren
Kennis

Data kan van alles zijn: de meest voorkomende redenen dat jouw klanten bellen, het onderzoek van een stagiair over de markt, maar ook de website data of welke emails wél geopend en gelezen worden. Wij duiken de data in en proberen een goed beeld te krijgen van waarom momenteel jouw klanten niet doorgaan, maar stoppen.

Inzicht

Waarom koopt men iets wel en waarom iets niet? Waarom stoppen ze hier en gaan ze niet door? Wij hebben hier niet het antwoord op, want zoals eerder gezegd, het gedrag is extreem complex.

Daarom stellen wij hypotheses op, die we proberen te valideren middels experimenten.

Creatie

Hypotheses en aannames kunnen op vele verschillende manieren omgezet worden in een design. We houden rekening in het design met effectgrootte en met de tijd die nodig is om een experiment te developen:

we willen met zo min mogelijk aanpassingen zo goed mogelijk het effect kunnen meten.

Keuren

We zetten het design om in code, zorgen ervoor dat de code goed staat en onze ideeën toetsen.

Door je experimenten behaal je niet alleen meer omzet, maar ook meer kennis over je doelgroep: wat zijn de echte drivers van gedrag?

Deze kennis kan je heel goed toepassen in andere takken van het bedrijf om betere beslissingen te maken.

  • We zoeken zoveel mogelijk data van de klanten, zowel objectief als subjectief.
    Kennis

    Data kan van alles zijn: de meest voorkomende redenen dat jouw klanten bellen, het onderzoek van een stagiair over de markt, maar ook de website data of welke emails wél geopend en gelezen worden. Wij duiken de data in en proberen een goed beeld te krijgen van waarom momenteel jouw klanten niet doorgaan, maar stoppen.

  • Over de data hebben we assumpties en hypotheses vanuit gedrag
    Inzicht

    Waarom koopt men iets wel en waarom iets niet? Waarom stoppen ze hier en gaan ze niet door? Wij hebben hier niet het antwoord op, want zoals eerder gezegd, het gedrag is extreem complex.

    Daarom stellen wij hypotheses op, die we proberen te valideren middels experimenten.

  • Deze hypotheses gaan we omzetten tot een design
    Creatie

    Hypotheses en aannames kunnen op vele verschillende manieren omgezet worden in een design. We houden rekening in het design met effectgrootte en met de tijd die nodig is om een experiment te developen:

    we willen met zo min mogelijk aanpassingen zo goed mogelijk het effect kunnen meten.

  • Toetsen van de hypotheses en leren van gedrag
    Keuren

    We zetten het design om in code, zorgen ervoor dat de code goed staat en onze ideeën toetsen.

    Door je experimenten behaal je niet alleen meer omzet, maar ook meer kennis over je doelgroep: wat zijn de echte drivers van gedrag?

    Deze kennis kan je heel goed toepassen in andere takken van het bedrijf om betere beslissingen te maken.

Geïnteresseerd, of wil je gewoon even wat meer weten?

Neem vooral contact op via onze chatbox, of via onze contactpagina Daan en Joost willen je graag alles vertellen over Conversie Optimalisatie!