Search Engine Advertising

Search Engine Advertising (SEA) vergroot de relevantie en zichtbaarheid van het merk.

SEA wordt ingezet om je product of dienst op de best zichtbare plek in zoekmachines te krijgen en te houden. Het gaat hier in tegenstelling tot Search Engine Optimization (SEO) om betaalde posities in de zoekmachine. Met SEA vergroot je de relevantie en vindbaarheid van je product of dienst.

Waarom zou je SEA willen hebben?

De juiste boodschap op het juiste moment aan de doelgroep kunnen tonen is wat online marketing zo sterk maakt. Middels SEA bereik je potentiële klanten op het moment dat zij op zoek zijn naar een product of dienst in de desbetreffende categorie. De advertenties in zoekmachines zorgen ervoor dat de interesse van de potentiële klant wordt gewekt. Dit maakt het voor potentiële klanten verleidelijker om je website te bezoeken.

Wat SEA zo sterk maakt, is dat er sprake is van pull-marketing. Mensen zijn bewust naar een product of dienst op zoek en maken hiervoor gebruik van zoekmachines. De zoektermen, waarop men zoekt, kun je opnemen in je SEA-campagne, zodat je advertenties worden getriggerd wanneer men op je product of dienst zoekt.

De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos. Er wordt vooral gebruik gemaakt van SEA in de BEDENKING- en in de CONVERSIE-fase van het aankoopproces:

  • Vergelijken van verschillende producten: iemand zoekt 'wasmachine' BEDENKING
  • Over tot aankoop: iemand zoekt op 'Miele wasmachine WDD035 bestellen' CONVERSIE
BEDENKING

In de THINK-fase overweegt je mogelijke klant een product of dienst aan te schaffen en legt men de verschillende alternatieven naast elkaar.

Het is dus zaak voor jouw bedrijf om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten op jouw advertenties klikken.

Wat is er mooier dan dat jij bovenaan komt te staan bij Google en Bing bij alle mensen die aan het oriënteren zijn om iets te kopen?

CONVERSIE

In de DO-fase overweegt men daadwerkelijk om iets aan te schaffen. Hier is het essentieel dat klanten voor jou kiezen. De kans dat klanten voor jou kiezen kan vergroot worden door goede advertenties te maken.

Als iemand zoekt op ‘wasmachine’, dan kan de intentie bijzonder uiteenlopend zijn. Wanneer iemand zoekt op ‘wasmachine Siemens IQ300 kopen’ dan kan je ervan uitgaan dat deze persoon wordt geclassificeerd in de DO-fase: deze persoon heeft onderzoek gedaan en is klaar om te kopen.

Op zo’n moment bovenaan staan in Google of Bing kan een hoop orders opleveren.

  • Vergelijken van verschillende producten: iemand zoekt 'wasmachine'
    BEDENKING

    In de THINK-fase overweegt je mogelijke klant een product of dienst aan te schaffen en legt men de verschillende alternatieven naast elkaar.

    Het is dus zaak voor jouw bedrijf om ervoor te zorgen dat (potentiële) klanten op jouw advertenties klikken.

    Wat is er mooier dan dat jij bovenaan komt te staan bij Google en Bing bij alle mensen die aan het oriënteren zijn om iets te kopen?

  • Over tot aankoop: iemand zoekt op 'Miele wasmachine WDD035 bestellen'
    CONVERSIE

    In de DO-fase overweegt men daadwerkelijk om iets aan te schaffen. Hier is het essentieel dat klanten voor jou kiezen. De kans dat klanten voor jou kiezen kan vergroot worden door goede advertenties te maken.

    Als iemand zoekt op ‘wasmachine’, dan kan de intentie bijzonder uiteenlopend zijn. Wanneer iemand zoekt op ‘wasmachine Siemens IQ300 kopen’ dan kan je ervan uitgaan dat deze persoon wordt geclassificeerd in de DO-fase: deze persoon heeft onderzoek gedaan en is klaar om te kopen.

    Op zo’n moment bovenaan staan in Google of Bing kan een hoop orders opleveren.

De voordelen van SEA

  • Gericht adverteren: Adverteren op basis van zoekgedrag, locatie en tijd op specifieke woorden, die te maken hebben met jouw product, dienst of service.
  • Meetbaar: Alle resultaten komen gelijk in Google Analytics, zodat je er heel veel informatie uit kan halen. Denk aan bepaalde zoekwoorden die te duur zijn, of bepaalde zoekwoorden die juist voor heel goede resultaten zorgen.
  • ROI: Je betaalt met Google en Bing alleen op CPC model. Dat betekent dat als niemand op je advertentie klikt, je ook geen kosten hebt, maar wel de impressies bij je doelgroep.

Martijn Wordcamp

Hoe maak je nu zelf een goede advertentie waar mensen op klikken?

  • Goede headline

    Maak hier duidelijk wat de landingspagina een potentiële klant gaat bieden. Indien de bezoeker niet vindt wat hij/zij zoekt en dus snel weer vertrekt (dit heet een ‘bounce’) heeft een negatieve invloed op de kwaliteitsscore van de website.

  • Aansprekende Call To Action

    Pak de attentie van de potentiële klant, zorg de CTA uitlokt om je website/webshop te bezoeken. “Lees meer” adviseren we niet, want dat is te vaak gebruikt en niet interessant meer. “Hier wil ik meer van weten” klinkt een stuk leuker, maar moet wel bij je merk passen.

  • Search Engine Optimization (SEO)

    De waarde die de zoekmachine toekent aan je website is onder meer afhankelijk van drie punten:
    1. content: staat er interessant content op de website die men wil lezen? Bounct men niet gelijk, maar interacteren ze met de pagina en content? Dan kom je hoger in Google!
    2. techniek: is de website makkelijk te indexeren door Google? Door weinig gebroken links te hebben, meta descriptions in te vullen en nog veel meer waar onze SEO specialist Martijn van alles van af weet, zorg je ervoor dat je de achterkant van de website verbetert en daarom vaker getoond gaat worden.
    3. domeinautoriteit: hoeveel concurrentie is er op jouw thema? Als jij de enige bent in je markt, kom je sowieso bovenaan, maar voor 99% van de markt betekent het vechten tussen je concurrenten om bovenaan te komen.

    Lees onder diensten meer over Search Engine Optimization.

  • Landingpage

    Een landingpage moet perfect aansluiten op hetgeen dat je in de headline en call to action van de advertentie beschrijft. Zo vergroot je de kans dat er aan de verwachting en wensen van de potentiële klant wordt voldaan.

  • Bod op een bepaald keyword

    Voldoe je aan de bovenstaande vereisten? Dan is het tijd voor het plaatsen van het juiste bod. In Google Ads zie je wat de gehanteerde inkooptarieven voor vergelijkbare advertenties zijn. De inkoop gebeurt op basis van kosten per klik.

Wil je meer weten over wat SEA voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact op met onze SEA-specialist Martijn Hoekstra.