Google Ad Grants

Google Ad Grants steunt goede doelen met de mogelijkheid om een Google campagne te draaien voor maximaal $10.000,- per maand mediabudget voor non-profit organisaties, zoals goede doelen, musea, culturele instellingen en wetenschappelijk onderzoek. Hartstikke handig om als non-profit dus toch te kunnen adverteren. In dit artikel leggen we uit hoe je Google Grants kan aanvragen.

De spelregels

Google stelt in Nederland wel voorwaarden aan het programma. Organisaties moeten zijn gevestigd in Nederland en dienen in het bezit te zijn van een CBF-Keurmerk of een CBF Verklaring van geen bezwaar of dienen een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) te zijn om in aanmerking te komen voor een Google Ad Grant. Dus, voldoe jij aan de doelgroep, laten we dan beginnen:

1. Registreren bij TechSoup

TechSoup handelt de aanvragen af voor onder andere Google Grants, maar ook Bing Grants (wat op het moment van schrijven een marktaandeel van 10% in Nederland heef). Dus, als eerste moet je op deze link klikken om jezelf hier te registeren.

2. Mail van TechSoup

Enkele dagen na je registratie ontvang je van TechSoup een mailtje met daarin voor welke platformen je wel of niet gekwalificeerd bent. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Kijk voor welke platformen je geaccepteerd bent en ga daarna naar stap 3.

3. Login op TechSoup

Hier kan je inloggen met je account van TechSoup. Hier kan je je validatietokens vinden van o.a. Het Rooster, DocuSign, Google Grants, Amazon, Microsoft etc. Alle platformen waar jij als non-profit toegang tot hebt gekregen.

Ga hier op zoek naar het Google Grants validatietoken. De code ziet er als volgt uit: 111a222b@Nonprofit123.

4. Account aanmaken op Google

Klik op deze link om naar het platform van Google te gaan. Hier druk je tweemaal op volgende en dan kan je jouw validatietoken invoeren.

Nu ben je toegevoegd als persoon die gebruik mag maken van Google Grants. Nu over naar de laatste stappen:

5. Google Ads account aanmaken

Klik op deze link om jouw Google account te selecteren. Selecteer hierbij het account wat je hebt gebruikt voor de aanvraag van Google Grants.

Als je ingelogd bent, zorg ervoor dat je onder ‘Currency’ altijd US Dollar aanzet en geen euro’s.

6. Survey invullen van Google

Even een paar vragen invullen voor Google, kan je niets fout aan doen.

Hier de link naar de survey.

7. Ad Grants training volgen

Klinkt heel heavy, maar kost je letterlijk 5 minuten. Je moet gewoon even een standaard filmpje van Google kijken en dan is het voldoende.

Hier de link naar het filmpje.

8. Laatste stap: activeer jouw account!

Goed, deze laatste stap is ieeeeetsjes complexer dan de vorige stappen, maar we loodsen je er doorheen.

    • Ga naar je Ads account en rechts bovenin zie je jouw Klant ID in het volgende format: XXX-XXX-XXXX. Hieronder zie je ons ID:
    • Ga naar Google for Nonprofits via deze link
    • Klik op Activeren onder Google Grants
    • Onder “Part 1: Pre-qualification” voer je je Klant ID zoals hierboven in

What’s next?

Je bent gewoon klaar en hebt bij dezen €10.000 advertentiebudget per maand. Wel zit je aan een aantal restricties:

      • Je mag maximaal 2 dollar per klik betalen, tenzij gebruik wordt gemaakt van Conversies Maximaliseren, Doel-CPA of Doel-ROAS (overige strategieën zijn niet toegestaan)
      • Elke campagne moet uit minimaal 2 advertentiegroepen bestaan met minimaal 2 advertenties per advertentiegroep
      • Single keywords zijn niet toegestaan, op een aantal uitzonderingen na, die zijn hier te lezen
      • De kwaliteitsscore van ieder zoekwoord moet minimaal 3 zijn
      • Geotargeting is verplicht, je kan niet ineens adverteren op de hele wereld
      • Niet-grants adverteerders hebben altijd voorrang in de Google Ads veiling: deze is tricky, want als jij concurrentie hebt zonder Google Grants account, maar wel geld uitgeeft aan Google Ads, kan jouw verkeer voor je neus weggekaapt worden. Daarom zie je dat goede doelen naast het Google Grants account soms ook een betaald account nemen

Your turn

Nu ligt de bal bij jou. Jij kan gaan adverteren en meer bezoekers naar je website trekken. Mocht je hulp nodig hebben, voel je vrij om hier rechts contact op te nemen via de chat op de website of ons contactformulier. Succes!