Google for Jobs

Google for Jobs is recentelijk in Duitsland gelanceerd. De kans is groot dat de uitrol naar Nederland snel zal volgen, maar wanneer weet niemand. In dit artikel hebben we het over wat Google for Jobs inhoudt, wat de verwachtingen zijn en met name de implicaties.

Wat is Google for Jobs

Het is een grote verandering, die de recruitmentsector flink op de schop gaat nemen: Google gaat de vacatures in de zoekmachine anders presenteren: namelijk via de Google Job Search Experience. Als je momenteel zoekt op ‘vacature online marketing amsterdam’, dan krijg je het volgende te zien:

Je ziet dus verschillende recruitmentplatformen, zoals de Nationale Vacaturebank en Indeed vechten om een plekje bovenaan, en één van onze concullega’s geadverteerd bovenaan staan. Dit zal ineens volledig anders zijn, want Google for Jobs ziet er in Duitsland, waar het al live is, zo uit:
Google For Jobs

Alle vacatures op het internet zullen in één overzicht getoond worden, waardoor de recruitmentpartijen dus meer naar de achtergrond zullen verdwijnen. Werkzoekenden krijgen binnen afzienbare tijd in hun Google-zoekresultaten direct vacatures te zien.

Wat zijn de verwachtingen van Google for Jobs?

Google for Jobs biedt een kans voor werkgevers om onder de aandacht te komen. Als je goed voorbereid bent op de komst van Google for Jobs, worden de vacatures van jouw bedrijf leidend en komen ze nog boven de vacatures van grote jobboards te staan. Mede door het tonen van een logo, komt het bedrijf top of mind van de kandidaten, en worden naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroot. Kandidaten kunnen rechtstreeks solliciteren, met als bijkomend voordeel dat de marketingkosten voor jobboards verminderen. Dit is hét moment om de juiste voorbereidingen te treffen.

Hoe kan jij de juiste voorbereidingen treffen?

Vacatures komen op twee manieren in Google for Jobs: Via één van Google’s partner jobboards of ATS-systemen; OF via crawling van de werkenbij sites van werkgevers en vacaturesites. Het is dan ook belangrijk om het ATS-systeem goed op orde te hebben. Met goed op orde hebben worden dan de richtlijnen van Google bedoeld.

Hier even in Jip en Janneke taal:

Er zijn 11 punten die Google via structured data nodig heeft om meer over de inhoud van je vacature te weten te komen. Daarbij is het belangrijk om de informatie mee te geven als code. De 11 punten op een rij volgens het ‘job posting’ schema zijn:

  • Functienaam: begrijpelijk en concreet
  • Werkgever
  • Bedrijfslocatie; volledig adres
  • Publicatiedatum
  • Salaris(indicatie)
  • Dienstverband
  • Verantwoordelijkheden
  • Competenties
  • Voorwaarden/vereisten
  • Interne referentie
  • Woonplaats kandidaat, indien kandidaat 100% op afstand werkt
  • Type locatie, indien kandidaat 100% op afstand werkt
  • Einddatum van de vacature

Hoe meer je van de bovenstaande punten op orde hebt, des te vaker je getoond zal worden.

Wanneer je structured data op orde is, moet je gaan werken aan de content.

Schrijf je nu al goede vacatureteksten voor Google for Jobs? Oftewel: maak je de juiste keuze voor de functienaam in je vacaturetekst? Heb je een ijzersterk intro? En benoem je het salaris? Als je nu al echt aandacht besteedt aan een goede vacaturetekst, is het waarschijnlijk nauwelijks nodig je gameplan aan te passen.Dus, bepaal een gangbare functienaam, eentje waar vaak op gezocht wordt. Dit kan je opzoeken via Google Trends, maar ook tools als SEMrush.

De gemiddelde tijd dat iemand op de vacaturepagina blijft telt mee in de ranking van Google. Het is dus van belang om de lezer vast te houden. De pullfactoren en arbeidsvoorwaarden kunnen hierbij perfect helpen. Hoe meer van deze termen, des te langer mensen kijken en des te hoger de conversie. Dus, experimenteer op je eigen kanalen met je bezoekers. Zorg ervoor dat de bouncerate zo laag mogelijk is en de time on site zo hoog mogelijk. Hierin achterblijven zorgt ervoor dat je steeds minder vaak getoond gaat worden, want de concurrentie zit niet stil.

Wat zijn de implicaties?

Ben je een intermediair en doe je vaag over de ‘opdrachtgever’ of over de exacte locatie van de werkzaamheden? Dan krijg je het extra zwaar. Transparantie is zó belangrijk voor Google for Jobs, dat je als intermediair eigenlijk wel om exclusiviteit móét vragen als je straks die goede positie in de zoekresultaten wilt. Die exclusiviteit geeft je de kans jouw opdrachtgever bij naam te noemen, plus dat je dan het exacte adres kunt vermelden.

Met de komst van de Job Search Experience verandert de positie van recruitmentbedrijven sowieso op de zoekmachine. Google pakt straks voor zijn Jobs hoogstwaarschijnlijk zelf die toppositie. Daardoor verschuiven de zoekresultaten van intermediairs naar beneden, misschien zelfs wel tot ‘onder de vouw’. Een mooi voorbeeld daarvan zien we nu al bij Google Shopping, dat op veel vlakken te vergelijken is met Google for Jobs:

Conclusie

Intermediairs kunnen dus te maken krijgen met minder verkeer. En dat maakt Google for Jobs een gamechanger: recruitmentbedrijven moeten zich gaan aanpassen en meer transparantie bieden, anders zullen zij ten onder gaan. En jij? Jij moet aan de slag met structured data, waarin transparant getoond wordt wat je vacature inhoudt, zodat Google het makkelijk kan indexeren. Vervolgens moet je je focussen op hele vette vacatureteksten, waardoor mensen veel tijd zullen spenderen op je website en je vaker getoond zal worden.

En last but not least, nog een belangrijke tip:

Digital footprint

Je vacatures moeten een goede digitale footprint hebben. Zie het eigenlijk als een soort ‘linkbuilding for jobs’. Google geeft aan hierbij een voorkeur te hebben voor bedrijven met een stevige online ‘voetafdruk’. Bovendien partneren Monsterboard, Glassdoor en Careerbuilder al met Google. Wat dat in de praktijk (waarschijnlijk) betekent? Dat een vacature op Monsterboard meer rankingpunten oplevert dan een publicatie op een vacaturebank die Google kent als het regionale sufferdje. En dus hoger zal scoren.

Ready to go? Of help je een beetje hulp nodig? Lees hier meer over hoe wij veel bedrijven in Nederland helpen aan geschikte kandidaten om door te kunnen groeien.