Location-based marketing

Je telefoon is een verlengstuk van je arm geworden en marketeers zien daar kansen: relevantere advertenties tonen op basis van jouw locatie. Wanneer jij in de Bijenkorf bent, kan je een advertentie te zien krijgen met korting. Of wanneer jij langs de Bagels & Beans loopt, een advertentie ziet van een ‘zomerdeal’.

Location-based marketing is een waardevolle manier om relevantere advertenties te tonen aan jouw doelgroep. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je location-based marketing het beste kunt inzetten.

Wat is location-based marketing?

Location based marketing (ook wel hyperlokaal adverteren genoemd) houdt in dat marketeers de Wi-Fi of GPS locatie van een telefoon benutten om relevantere advertenties te tonen. Een advertentie tonen aan iemand die dichtbij jouw restaurant loopt om 17.30hr, een pushnotificatie sturen wanneer iemand, die al 5x koffie bij jouw tent heeft gehaald weer langsloopt met een kortingscode. Dit zijn enkele van de mogelijkheden van location-based marketing.

Wij zijn een groot voorstander van location-based marketing. Je kan met een beperkt budget een zeer relevante groep mensen targeten: ideaal voor MKB.

Hoe werkt het?

Door middel van de GPS, GSM, Bluetooth en beacons of magnetische velden kunnen marketeers je locatie inzien. GPS werkt op basis van satellieten. Je zal dit kennen van het gebruik van de navigatie van je smartphone. Het GSM signaal zit natuurlijk standaard op je smartphone, dit stelt ons in staat om met onze smartphone te bellen. Zowel een GSM als GPS zijn geschikt voor outdoor gebruik. Dit komt door hun signaalsterkte en nauwkeurigheid tussen de 5 en 50 meter.

Adverteerders kunnen met location based marketing promoties en aanbieding naar de juiste personen sturen die in de buurt zijn. Heb je bijvoorbeeld een eigen app? Dan kun je op die manier hyperlokale advertenties tonen als gebruikers het toestaan dat hun locatie wordt gebruikt voor de app.

Via Google, Facebook en Instagram kun je advertenties maken en mensen targeten op basis van locatie. Dit kan op basis van een exacte locatie zoals een adres, postcode of plaats.
Location Based Targeting Locaties
Een andere mogelijkheid is radius targeting waarbij je mensen in een straal rondom je bedrijf bereikt. Het is bovendien mogelijk om op basis van (historische) activiteit op een specifieke locatie. Wil je bijvoorbeeld mensen bereiken die er wonen of mensen die er slechts op doorreis zijn.
Location based targeting activity

Als er dan mensen in de buurt zijn van de locatie, kunnen zij je advertentie zien als zij hun social media gebruiken. Wanneer je location based targeting gebruikt door middel van beacons, kun je hen ook push notificaties sturen.
Location Based Marketing

Er zijn twee manieren om location-based marketing in te zetten:

  • Geofencing: je zet een virtueel ‘hek’ om een bepaalde plek heen. Dit kan een winkelstraat zijn, een postcode, een stad, maar ook een congreslocatie. Wanneer iemand zich binnen dit ‘hek’ bevindt, krijgt deze persoon de advertentie te zien die jij wil laten zien.
  • Proximity: Door middel van proximity kan de desbetreffende persoon zien wat er in de nabijheid is, zoals het dichtstbijzijnde restaurant of garage. Via social media zoals Facebook kan hier bijvoorbeeld op worden ingespeeld door het tonen van advertenties wanneer iemand in een straal van 1 kilometer is.

Waar moet je op letten bij location-based marketing

Location-based marketing is een waardevolle asset, maar kent ook zo z’n gevaren, waar we je wel even van op de hoogte willen stellen:

  • Privacy: Wees je ervan bewust dat niet iedereen het fijn vindt om zijn locatie te delen. Ook wanneer ze hier zelf toestemming voor hebben gegeven kan het voelen als een inbreuk om hun privacy. Gebruikers van een applicatie moeten bij het eerste gebruik toestemming geven voor het delen van hun locatie. Toch hebben gebruikers niet altijd zicht op de reikwijdte van deze beslissing. Ook wanneer iemand zijn social media of e-mail gegevens achterlaat, kunnen mensen toch nog verrast worden wanneer ze advertenties binnen krijgen gebaseerd op hun locatie. Het is dus belangrijk een optimale balans te vinden tussen gepersonaliseerde marketing zonder inbreuk op de privacy.
  • Persoonlijk, maar niet te: Houd daarom ook rekening met jouw communicatie. Een locatiespecifieke advertentie kan aanvoelen als zeer relevant, maar ook als zeer creepy. Houd bij het maken van de advertentie die gedachte zeker in het achterhoofd.
  • Ruis: Er komen vaak meer mensen op een bepaalde locatie dan je in eerste instantie denkt. Stel je een winkel op de P.C. Hooftstraat hebt, en je doet een campagne op mensen die 50 meter van jouw winkel komen, dan zul je waarschijnlijk een hoop mensen je advertentie laten zien die wellicht weinig interesse hebben. Daarom zal je goed moeten meten en analyseren welke doelgroepen het beste presteren en daarop optimaliseren.

Is geofencing geschikt voor jou?

Als het goed is heb je nu een aardig idee van wat geofencing behelst, wat de voordelen zijn en hoe het ingezet kan worden, zodat je de gebruiker niet het gevoel geeft zoals bovenstaand plaatje impliceert. Kortom, je kan ermee aan de slag. Nu is de grote vraag: is het geschikt voor jou?

  • Je hebt een app
  • Je hebt een fysieke winkel
  • Je wil graag je marketinginspanningen meten
  • Je wil graag relevantere content tonen voor de app en/of fysieke winkel

In een wereld waarin je overspoeld wordt met content, is persoonlijke en relevante content belangrijker dan ooit. Location based marketing kan dus echt van toegevoegde waarde zijn voor meer winkelbezoeken, een beter conversiepercentage, actief werken aan je branding en meer kans op herhaalaankopen.

Wil je meer weten over location-based marketing, bekijk dan eens onze case van de Provincie Utrecht over de uitbreiding van de N201.

Of neem gewoon eens contact op, altijd leuk!