Wat is CRO?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization. CRO wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd. Het is een werkwijze waarbij data, consumentenpsychologie en feedback van klanten wordt gebruikt om het resultaat van de website te verbeteren. De CRO werkwijze onderscheid zich van traditionele werkwijzes door ideeën te valideren. Dit betekent dat ideeën eerst worden getest voordat deze definitief worden doorgevoerd. In het geval van de website kan je denken aan het testen met een kleinere afbeelding bovenaan de homepage. Op deze manier komt er meer belangrijke informatie boven de vouw van de website te staan.

CRO is echter meer dan de website of webshop verbeteren. Het is een manier van denken waarbij je niet blind vertrouwt op je onderbuikgevoel. Zo kan een SEA specialist net zo goed van deze werkwijze profiteren. Dit kan door de wijzigingen in een search-campagne eerst te A/B testen, alvorens deze opzet permanent worden doorgevoerd. Hetzelfde geldt voor een Display Advertising of Social Media marketeer. Test bijvoorbeeld eens met meerdere varianten banners in een campagne en optimaliseer deze op basis van content i.p.v. goed interacterende domeinen of doelgroepen. Het is kortom arrogant om te denken dat we het allemaal zelf wel weten. Combineer dat onderbuikgevoel eens met inzichten uit data of feedback van klanten en zorg hierbij voor een goede balans.