Online Marketing Plan

Een online marketing plan. Handig om overzicht te hebben, handig om op te sturen, en in samenwerking met onze online marketing specialisten eenvoudig op te stellen.

Samen met jou stellen onze online marketeers een volledig gepersonaliseerd online marketing plan op. Dit plan geeft jou de inzichten, handvatten, kostenplaatjes en adviezen die jij nodig hebt om weloverwogen beslissingen te nemen over je online marketing investeringen.

Laten de verschillende stappen eens doorlopen:

  • Analytics
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Customer service gegevens
  • Informatie van de bezoekers en de klant
  • Concurrentie
  • Markttendens
  • Doelen

Hieronder staat per stap beschreven hoe we te werk gaan, welke input we van jou nodig hebben en wat jou dit oplevert. Wil je direct in contact komen met één van onze online marketeers? Neem dan contact op.

1. Analytics

In deze eerste stap van het online marketing plan kijken we naar de performance van de website en de relevante gegevens die we daaruit kunnen halen. Er is ontzettend veel informatie in jouw Analytics tool te vinden, zoals waar momenteel je bottleneck is. Is dat juist op je productpagina, of zie je iedereen bouncen op je homepage? We installeren vaak een tool als Hotjar op jouw website om nog dieper in de data te duiken en te zien of jouw bezoekers juist heel doelgericht of oriënterend rondsurfen op jouw website.

2. Zoekwoordenonderzoek

De volgende stap in het online marketing plan is het zoekwoorden onderzoek. Op basis van een overzicht met zoekwoorden waarop jullie graag gevonden willen worden en een overzicht van de concurrenten gaan onze online marketeers aan de slag. We kijken naar relevante/aanverwante zoekwoorden en maken daarbij de volumes, verwachte click-through rates en de verwachte kosten inzichtelijk.

Zo eindig je met een duidelijk overzicht van alle zoekwoorden die voor jouw bedrijf relevant zijn. Uitgesplitst per thema, inclusief concurrentieniveaus en kosten. Als nu al blijkt dat Search Engine Advertising een interessant kanaal voor jouw bedrijf is krijg je tevens een opzet voor een campagnestructuur.

Verder kijken we natuurlijk niet alleen naar betaald adverteren op zoekmachines, maar ook naar hoe we organisch meer bezoekers kunnen genereren. Daarom halen we de zoekwoorden met potentie naar boven en adviseren we om hier landingspagina’s voor te schrijven. Wij zorgen er vervolgens voor dat deze landingspagina’s zo goed mogelijk gevonden worden.

3. Customer service

Als er mensen zijn die veel van jouw klanten weten, dan is het de customer service- of account management afdeling wel. Deze mensen spreken de klant dagelijks en weten als geen ander wat de Unique Buying Reasons van jouw product of service zijn. Maar ook hoe er naar de concurrentie wordt gekeken. Deze informatie is heel belangrijk om te kijken wat de juiste kanalen zijn en met name de juiste communicatie om jezelf te profileren.

4. Objectieve informatie van bezoekers en klant

Op basis van één of meerdere face-to-face afspraken worden de doelgroepen bepaald. Hierin wordt gekeken naar veel verschillende variabelen zoals geslacht, regio, functie, interesses, grootte van het bedrijf en nog veel meer. We proberen er samen met jou achter te komen wie nu precies bij jouw (potentiële) klanten de beslissingsmakers (DMU’s) zijn en waar zij zich online bevinden.

Het resultaat zijn helder geformuleerde doelgroepen, gesegmenteerd per sector en een omschrijving van waar deze doelgroep zich online bevindt.

5. Concurrentie

Concurrentie analyseren is altijd een goede zet: we maken gebruik van tools als Ghostery om te achterhalen of de concurrenten die jij benoemt ook gevaarlijk zijn. We cureren de hoeveelheid en soorten trackers die op hun websites draaien en maken op basis daarvan de balans op.

Vervolgens analyseren we via tools als SEMrush op welke zoekwoorden de concurrentie adverteert, op welke zoekwoorden ze gevonden worden en hoe dat zich verhoudt tot jullie zoekwoorden.

6. Markttendens

Tot slot is informatie over de markt zeer belangrijk. Bij KICK! Digital focussen we ons heel bewust niet op één specifieke markt, omdat we juist door ons gevarieerde klantportfolio, hele interessante links kunnen leggen. Kennis over de markt en waar die markt heen beweegt is een must en zorgt voor veel waardevolle informatie voor het online marketing plan.

7. Doelen

Nu al deze informatie bekend is, is het tijd om te gaan kijken naar welke contactmomenten je allemaal met je klant hebt van eerste kennismaking tot aankoop, jouw customer journey. Vaak gaan er meerdere contactmomenten aan een aankoop vooraf. Het is belangrijk om deze inzichtelijk te maken omdat iedere fase in de customer journey om andere uitingen vraagt.

Welke fasen zijn er te onderscheiden en wat houden deze precies in voor jouw product? Dat is de vraag die beantwoord wordt in dit deel van het online marketing plan. Per fase wordt er een omschrijving gegeven van de behoefte van de doelgroep, worden de kanalen benoemd die op de fase aansluiten en worden de Key Performance Indicators (KPI’s) benoemd.

Als je je customer journey goed in kaart hebt en er op de juiste manier op inspeelt kun je je doelgroepen zeer effectief benaderen. Je uiting zal dan voor je potentiële klant altijd de juiste content op het juiste moment zijn. Gaan ze niet op je uiting in? Dan zijn ze nog niet toe aan de volgende fase. Gaan ze er wel op in? Dan is het tijd voor de volgende stap. Zo blijf je relevant, dring je je niet op en geeft de potentiële klant in feite toestemming om de volgende fase van je customer journey in te gaan. Permission based marketing heet dit.

Uitkomst: De Marketing Matrix

Met alle kennis van de voorgaande stappen in het achterhoofd is het tijd om de vertaalslag te maken naar de daadwerkelijke campagnes. Er zijn op dit moment nog enkele kanalen over die relevant kunnen zijn om op te adverteren. Of een kanaal ook daadwerkelijk relevant is voor jouw bedrijf hangt af van de kosten, het verwachte bereik en het verwachte uiteindelijke resultaat voor jouw bedrijf. Al deze informatie bundelen we in een zeer overzichtelijk model, de Marketing Matrix.

We zetten op de Y-as de customer journey (KD ABC bij ons) en lichten de punten uit waar we ons bij jou op moeten focussen: moeten we juist focussen op het genereren van aandacht, of ontbreekt het juist aan keiharde conversies?

Met alle kennis van de voorgaande stappen in het achterhoofd is het tijd om de vertaalslag te maken naar de daadwerkelijke campagnes. Er zijn op dit moment nog enkele kanalen over die relevant kunnen zijn om op te adverteren. Of een kanaal ook daadwerkelijk relevant is voor jouw bedrijf hangt af van de kosten, het verwachte bereik en het verwachte uiteindelijke resultaat voor jouw bedrijf.

Na deze stap kun jij samen met onze online marketeers een inschatting maken van het verwachte ROI per campagne en kun je besluiten nemen over welke campagnes je wel en welke je niet wil inzetten. Zoals hieronder samengevat:
Marketing Matrix

Vervolgstappen

Natuurlijk kunnen we je na het opstellen van het online marketing plan ook helpen met de uitvoer van het plan. We kunnen alle campagnes voor je opzetten en uitvoeren, we kunnen de resultaten hiervan monitoren en meten, we kunnen je campagnes onderhouden en we kunnen ze optimaliseren.

Vaak kiezen onze klanten ervoor om een maandelijks contact moment met onze online marketeers af te spreken. Hierin bespreken we dan hoe het gaat en welke mogelijke nieuwe kansen en bedreigingen er zijn. Wat is het laatste nieuws in jouw bedrijf? Ga je nieuwe markten bedienen of producten aanbieden? En delen wij natuurlijk de nieuwe kansen voor jouw bedrijf in de online marketing.

Geïnteresseerd geraakt, of wil je gewoon even meer informatie. Voel je vrij om contact op te nemen!