Adverteren op TikTok

Adverteren op TikTok: de nieuwe manier om je jonge(re) doelgroep te bereiken. TikTok is de bestemming bij uitstek voor korte mobiele video’s (3 tot 15 seconden). Voor veel volwassenen is de app betrekkelijk onbekend maar door deze app wordt de gebruiker gestimuleerd creativiteit, kennis en dierbare momenten vast te leggen en presenteren.

TikTok advertenties: de nieuwe manier om je jonge(re) doelgroep te bereiken. TikTok is de bestemming bij uitstek voor korte mobiele video’s (3 tot 15 seconden). Voor veel volwassenen is de app betrekkelijk onbekend maar de app stimuleert de gebruiker om creativiteit, kennis en dierbare momenten vast te leggen en presenteren.

Opkomst TikTok

De app is, sinds de overname door ByteDance Technology (voor bijna een miljard dollar), bezig aan een opmars. De grootste groei zit rond 16+ jaar en gemiddeld heeft de app 3,5 miljoen maandelijks gebruikers in Nederland. Voor jongeren tot 20 jaar is het niet per se een social tool. Voor deze groep gaat het veel meer om het creëren van creatieve uitingen dan dat ze het platform gebruiken om met elkaar te communiceren.

Ook Instagram erkent de groei van TikTok. Eerder kopieerde het platform onder andere features van Snapchat, zo ontstonden Stories. Op dit moment worden bepaalde muziekvideo editing features gekopieerd en getest als filter mogelijkheid. Deze optie lijkt exact op de editing mogelijkheden die TikTok biedt.

Een belangrijke reden voor de opkomst van TikTok is dat het geen gesloten ecosysteem is zoals andere apps. Het werkt omgekeerd: het is juist heel makkelijk om filmpjes te delen naar andere social apps. De gebruiker maakt middels filters, muziek en beelden een video en kan deze dan direct naar verschillende media uploaden.

TikTok advertenties

Sinds kort is het ook mogelijk om te adverteren op TikTok. Met TikTok advertenties kun je je doelgroep bereiken in de timeline van de TikTok. Het zijn allemaal verticale advertenties. Zo passen ze goed tussen de verhalen en video’s die andere gebruikers plaatsen en vallen ze op doordat ze het hele scherm beslaan zonder dat er andere dingen zichtbaar zijn.

TikTok advertenties worden ingekocht op bereik. Ook is het mogelijk om een hashtag challenge op te zetten en deze te promoten.

    Hoe kan ik adverteren op TikTok?

  • Brand Take Over en Topview
  • In-feed native video
  • Een hashtag challenge
  • 2D lens filters (hetgeen ook mogelijk is op Snapchat)
  • Influencers

Brand Take Over en Topview

Dit zijn twee advertentie mogelijkheden waarbij een grote groep personen wordt bereikt. Namelijk iedereen die de app opent. Bij de Brand Take Over krijgt kun je als merk een categorie selecteren waar je wil dat jouw advertentie getoond wordt. Je full-screen advertentie wordt dan exclusief getoond aan mensen die geïnteresseerd zijn in die categorie. Exclusief, omdat maar 1 merk per categorie een dag deze mogelijkheid heeft. De advertenties zijn drie seconden afbeeldingen of drie tot vijf seconden GIF’s.

TikTok Brand Take Over

In-Feed native Video

Een andere manier om te adverteren op TikTok zijn de meer bekende In-feed video advertenties. Deze vorm van advertenties zijn we eerder tegengekomen op de andere social media kanalen. Het is een video die getoond wordt aan de gebruiker wanneer deze door de geposte content scrollt. De video is dan full-screen en duurt maximaal vijftien seconden. Bovendien is het mogelijk om een Call-To-Action te plaatsen om mensen naar een specifieke landingspagina of Hashtagchallenge te sturen.

Een hashtag challenge

Als gebruiker kun je een ‘hashtag challenge’ starten. Dit doe je door een video te maken en een nummer te kiezen om die video te begeleiden. Daarna daag je gebruikers uit om hun eigen personal touch toe te voegen aan de meest populaire hashtag challenge door zichzelf al dansend op te nemen en hun video’s te bewerken met diverse effecten.

Merken kunnen ook hun eigen hashtag-uitdagingen aanbieden, maar als ze ervoor kiezen een organische aan te bieden, lopen ze het risico dat deze niet viraal gaat. Zo biedt de app merken de mogelijkheid om hun hashtag challenge te sponsoren. Dit betekent dat de challenge van het merk zes dagen op de ‘Discovery’ Pagina wordt geplaatst. Hierdoor wordt de kans op bereik en engagement maximaal vergroot.

Hieronder een voorbeeld van Punica die de #PunicaDance Challenge opzette.

TikTok advertenties

Branded Filters

Merken kunnen een filter maken om de TikTok gebruiker te laten engagen met het merk. Er kunnen 2D, 3D en AR lenzen en filters gebruikt worden en als advertenties ingezet te worden. Op deze manier kunnen gebruikers hun hele video’s en de omgeving in hun video’s aanpassen en komen merken op een ludieke manier onder de aandacht van de gebruiker en zijn volgers.

ARFilterTikTok

Influencers

Mocht je nou niet de mogelijkheid hebben om een video of een filter te maken, is het nog altijd mogelijk om influencers in te zetten om te adverteren op TikTok. Net als bij de andere kanalen zoals Instagram, Facebook en YouTube zijn er TikTok gebruikers die een groot aantal volgers hebben. Vaak zijn deze wel in categorieën in te delen. Als je dan jouw merk of product onder de aandacht wil hebben van mensen die in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn, kun je er ook voor kiezen om influencers te gebruiken. Zij kunnen dan op hun eigen en authentieke manier jouw boodschap overbrengen.

TikTokInfluencers

Your turn

Nu ligt de bal bij jou. Heb jij een jongere doelgroep en wil je deze bereiken via een nieuw platform? Dan zijn TikTok advertenties de oplossing voor jou! Mocht je hulp nodig hebben, voel je vrij om hier rechts contact op te nemen via de chat op de website of ons contactformulier. Succes!